Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
Niemal wszystkie ścieżki sztuki zboczyły wówczas na bezdroża biernego estetyzmu.
II wojna światowa odegrała rolę akceleratora przetasowań wszelkich układów wartości. Ponownie ożywione problemy ontologiczne, zagadnienia postaw moralnych, miejsca i roli człowieka w nowej sytuacji społecznej i cywilizacyjnej, świadomość poszerzających się obszarów intelektualnej penetracji świata i wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój gwałtowny sprzeciw i arbitralne odcięcie się od błahych i
Niemal wszystkie ścieżki sztuki zboczyły wówczas na bezdroża biernego estetyzmu.<br> II wojna światowa odegrała rolę akceleratora przetasowań wszelkich układów wartości. Ponownie ożywione problemy ontologiczne, zagadnienia postaw moralnych, miejsca i roli człowieka w nowej sytuacji społecznej i cywilizacyjnej, świadomość poszerzających się obszarów intelektualnej penetracji świata i wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój gwałtowny sprzeciw i arbitralne odcięcie się od błahych i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego