w przypadku recepcji estetycznej<br>krajobrazu obok wzroku mamy do czynienia ze słuchem, węchem, poczuciem<br>nacisku na skórę (wiatr) itp., ważne są również doznania zmysłowe<br>pojawiające się w przypomnieniu - spontaniczne porównania podobnych<br>doznań z przeszłości uzupełniają w sposób naturalny, znacznie<br>wzbogacający, aktualne doznania.<br><br> Interpretacja paraartystyczna krajobrazu polega na strukturowaniu<br>zjawisk i tworów przyrody tak, jakbyśmy mieli do czynienia z dziełami<br>sztuki, przedmiotami powstałymi intencjonalnie, by interpretować je<br>estetycznie. Nie jest istotne przy tym, czy człowiek czyni to wtórnie,<br>pod wpływem wcześniejszych kontaktów z dziełami sztuki - możliwe jest,<br>iż właśnie struktury artystyczne dzieł sztuki wywodzą się genetycznie z<br>naturalnych struktur przyrody.<br> Doznania estetyczno