Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
To, co powiedzieliśmy powyżej o dualistycznej równowadze Havla, stanowi odpowiedź na pytanie, dlaczego nie mieści się on całkowicie w żadnej z tych przegródek. Jak na Teatr Absurdu, jest zbyt stabilnie osadzony w twardym podłożu moralnych zasad. Jak na Teatr Protestu, jest zdecydowanie zanadto "niepoważny" - humorystyczny, a zwłaszcza autoironiczny. Aby rzecz ująć dokładniej: to prawda, że jego sztuki sprawiają wrażenie, przynajmniej na powierzchni swojego świata przedstawionego, jakoby przynależały do dwu kategorii, z których jedną można podejrzewać o rodowód wywiedziony z tradycji teatru politycznego, druga zaś objawia pewne powinowactwo z tradycją Teatru Absurdu. Kategorię pierwszą reprezentują sztuki mniej lub bardziej "realistyczne", przede wszystkim
To, co powiedzieliśmy powyżej o dualistycznej równowadze Havla, stanowi odpowiedź na pytanie, dlaczego nie mieści się on całkowicie w żadnej z tych przegródek. Jak na Teatr Absurdu, jest zbyt stabilnie osadzony w twardym podłożu moralnych zasad. Jak na Teatr Protestu, jest zdecydowanie zanadto "niepoważny" - humorystyczny, a zwłaszcza autoironiczny. Aby rzecz ująć dokładniej: to prawda, że jego sztuki sprawiają wrażenie, przynajmniej na powierzchni swojego świata przedstawionego, jakoby przynależały do dwu kategorii, z których jedną można podejrzewać o rodowód wywiedziony z tradycji teatru politycznego, druga zaś objawia pewne powinowactwo z tradycją Teatru Absurdu. Kategorię pierwszą reprezentują sztuki mniej lub bardziej "realistyczne", przede wszystkim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego