Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej realizacji tekstu literackiego, pragnęli zdecydowanie utrzymać hegemonię autora i słowa.
Była to dla romantyków sprawa paląco pilna. Jeśli bowiem w teatrze XVIII-wiecznym dominacja tekstu literackiego nie była zagrożona (bo reszta była konwencją: umowna była zarówno dekoracja, jak znaczenia ruchów, gestykulacji, gry aktorów), to w teatrze XIX-wiecznym, w którym przestrzeń sceniczną zaczynały wypełniać interesująco dekoracje i rekwizyty, wszelkie "efekty" odciągały uwagę widza od słowa. Co więcej, groziło fatalne zafałszowanie dzieła poety - przez niewłaściwy sposób gry i dekoracje nie pasujące do tekstu. Toteż romantycy
wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej realizacji tekstu literackiego, pragnęli zdecydowanie utrzymać hegemonię autora i słowa.<br>Była to dla romantyków sprawa paląco pilna. Jeśli bowiem w teatrze XVIII-wiecznym dominacja tekstu literackiego nie była zagrożona (bo reszta była konwencją: umowna była zarówno dekoracja, jak znaczenia ruchów, gestykulacji, gry aktorów), to w teatrze XIX-wiecznym, w którym przestrzeń sceniczną zaczynały wypełniać interesująco dekoracje i rekwizyty, wszelkie "efekty" odciągały uwagę widza od słowa. Co więcej, groziło fatalne zafałszowanie dzieła poety - przez niewłaściwy sposób gry i dekoracje nie pasujące do tekstu. Toteż romantycy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego