Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
sam musi dotrzeć do źródła własnej jaźni, którym jest
'absolutnie sprzeczna samotożsamość'.
Mistrz nie może nauczyć, jak dostąpić 'oświecenia', może co najwyżej
wytworzyć pewne sprzyjające warunki do zmiany perspektywy postrzegania
rzeczywistości, a jego słowa i czyny mogą stać się katalizatorem 'oświecenia'.
Każda droga prowadząca do zmiany perspektywy postrzegania rzeczywistości
jest unikalna i niepowtarzalna, dlatego ślepe naśladownictwo na nic się nie
zda. Przekonał się o tym w sposób bardzo bolesny Zhuzhi (jap. Gutei, IX).
Jego mistrz, Hangzhou Tienlong (jap. Koshu Tenryu, IX), zapytany
o istotę zen, zwykł był podnosić do góry jeden palec. Pewnego dnia gość,
który odwiedził klasztor, zapytał Zhuzhi o
sam musi dotrzeć do źródła własnej jaźni, którym jest <br>'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. <br>Mistrz nie może nauczyć, jak dostąpić 'oświecenia', może co najwyżej <br>wytworzyć pewne sprzyjające warunki do zmiany perspektywy postrzegania <br>rzeczywistości, a jego słowa i czyny mogą stać się katalizatorem 'oświecenia'. <br>Każda droga prowadząca do zmiany perspektywy postrzegania rzeczywistości <br>jest unikalna i niepowtarzalna, dlatego ślepe naśladownictwo na nic się nie <br>zda. Przekonał się o tym w sposób bardzo bolesny Zhuzhi (jap. Gutei, IX). <br>Jego mistrz, Hangzhou Tienlong (jap. Koshu Tenryu, IX), zapytany <br>o istotę zen, zwykł był podnosić do góry jeden palec. Pewnego dnia gość, <br>który odwiedził klasztor, zapytał Zhuzhi o
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego