Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania.
'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż
wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Zmiana perspektywy postrzegania
rzeczywistości może nastąpić tylko wtedy, gdy podmiot przestaje dążyć do
uprzedmiotowiania wszystkiego. Początkowo mistrzowie zen stosowali spontanicznie
katalizatory 'oświecenia', o czym świadczy praktyka 'dziwnych słów
i niepojętych czynów'. Mistrz zen nie może wywołać 'oświecenia' ucznia, ale
potrafi stworzyć sprzyjające warunki, aby dualizm podmiotu i przedmiotu mógł
zostać przekroczony. Dahui za najbardziej skuteczny katalizator uznał 'wielkie
zwątpienie', pojawiające się na skutek koncentracji
pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania. <br>'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż <br>wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Zmiana perspektywy postrzegania <br>rzeczywistości może nastąpić tylko wtedy, gdy podmiot przestaje dążyć do <br>uprzedmiotowiania wszystkiego. Początkowo mistrzowie zen stosowali spontanicznie <br>katalizatory 'oświecenia', o czym świadczy praktyka 'dziwnych słów <br>i niepojętych czynów'. Mistrz zen nie może wywołać 'oświecenia' ucznia, ale <br>potrafi stworzyć sprzyjające warunki, aby dualizm podmiotu i przedmiotu mógł <br>zostać przekroczony. Dahui za najbardziej skuteczny katalizator uznał 'wielkie <br>zwątpienie', pojawiające się na skutek koncentracji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego