nieruchome, a jednocześnie <br><page nr=221><br>w ruchu, jest daleko, a jednocześnie bardzo blisko. Postrzega ono w sobie <br>wszystko, co istnieje, i widzi siebie we wszystkim, niczym nie pogardza". <br>Nishida uważał, że w historii ludzkości właśnie na Wschodzie można <br>znaleźć refleksję nad 'nicością absolutną' jako źródłem 'jaźni jednostkowej'. <br><q>"Zdaję sobie sprawę, że powszechnie uważa się, iż w filozofii Indii problem <br>świadomości jednostkowej był jeszcze bardziej pomijany, niż to miało <br>miejsce w filozofii greckiej. Uważam jednak, że skoro w filozofii Indii <br>istnienie odrębnej 'jaźni jednostkowej' zostało zanegowane, negację tę <br>musiała poprzedzać dogłębna analiza pojęcia 'jaźni jednostkowej'".</> Pojęcie <br>'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem