Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
pojmowało), są bardzo mocne. Trzeba by mianowicie założyć w tym celu, że (1) problem Praktyka jest formalnie identyczny z problemem Teoretyka, tzn. u = u oraz u = u . A ponadto należałoby przyjąć, że (2) obaj pojmują optymalność tak samo, np. obaj uważają za najlepszy taki sposób postępowania, który maksymalizuje sumę przeciętnych użyteczności, albo ich kres dolny, albo jakąś jeszcze inną wielkość. Otóż o ile drugie założenie (zgodność pojęć optymalności) można by przyjąć, o tyle pierwsze (zgodność macierzy użyteczności) jest nie do przyjęcia, ponieważ ograniczałoby niezmiernie drastycznie klasę problemów praktycznego decydowania.
By zilustrować powyższą tezę, rozpatrzmy schematycznie prosty przykład. Przypuśćmy, że konsekwencje działań
pojmowało), są bardzo mocne. Trzeba by mianowicie założyć w tym celu, że (1) problem Praktyka jest formalnie identyczny z problemem Teoretyka, tzn. u = u oraz u = u . A ponadto należałoby przyjąć, że (2) obaj pojmują optymalność tak samo, np. obaj uważają za najlepszy taki sposób postępowania, który maksymalizuje sumę przeciętnych użyteczności, albo ich kres dolny, albo jakąś jeszcze inną wielkość. Otóż o ile drugie założenie (zgodność pojęć optymalności) można by przyjąć, o tyle pierwsze (zgodność macierzy użyteczności) jest nie do przyjęcia, ponieważ ograniczałoby niezmiernie drastycznie klasę problemów praktycznego decydowania.<br> By zilustrować powyższą tezę, rozpatrzmy schematycznie prosty przykład. Przypuśćmy, że konsekwencje działań
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego