Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kwartalnik Historii Nauki i Techniki
Nr: 1
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1980
wymienionych przy opisie kamieni szlachetnych i ozdobnych w tomie III Nowych Aten pochodzi z dzieła Maseniusza: dotyczy to również Pliniusza tak, że na podstawie tej części Nowych Aten nie ma przekonywujących dowodów, że Chmielowski bezpośrednio korzystał z dzieła rzymskiego naturalisty, na którego tak często się powoływał.
Celowe byłoby sprawdzenie także, w jakim stopniu Chmielowski, pisząc czwarty rozdział ("Nowy Pliniusz...") tomu III Nowych Aten(a także i inne rozdziały), korzystał z dzieła Maseniusza gdyż i tam podany został cały wykład historii naturalnej.
Należy zwrócić uwagę, że pisząc o minerałach w tomie I, Chmielowski używał na ogół nazw polskich, posługując się przeważnie słownictwem Rzączyńskiego, natomiast
wymienionych przy opisie kamieni szlachetnych i ozdobnych w tomie III &lt;hi rend="italic"&gt;Nowych Aten&lt;/hi&gt; pochodzi z dzieła Maseniusza: dotyczy to również Pliniusza tak, że na podstawie tej części &lt;hi rend="italic"&gt;Nowych Aten&lt;/hi&gt; nie ma przekonywujących dowodów, że Chmielowski bezpośrednio korzystał z dzieła rzymskiego naturalisty, na którego tak często się powoływał.<br> Celowe byłoby sprawdzenie także, w jakim stopniu Chmielowski, pisząc czwarty rozdział ("Nowy Pliniusz...") tomu III &lt;hi rend="italic"&gt;Nowych Aten&lt;/hi&gt;(a także i inne rozdziały), korzystał z dzieła Maseniusza gdyż i tam podany został cały wykład historii naturalnej.<br> Należy zwrócić uwagę, że pisząc o minerałach w tomie I, Chmielowski używał na ogół nazw polskich, posługując się przeważnie słownictwem Rzączyńskiego, natomiast
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego