Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
jak u Corneill'a - dworskiej cnoty. Shakespeare miażdży swych olbrzymich bohaterów w trybach państwowej, historycznej racji, dając im w zamian radość zapanowania nad koniecznościami losu na jedną krótką chwilę zbrodni. Shakespeare daje im szansę pychy, szansę grzechu. Fatalistyczny, okrutny Shakespeare jest prawdziwym poetą wolności: wie, że człowiek nie może być wolny w zgodzie z porządkiem świata. Może go tylko łamać, zanim zostanie złamany.
Oprócz religii i historii jest jeszcze jeden możliwy porządek tragedii. Oprócz świętości i zbrodni jest jeszcze jedna szansa ludzka, możliwa do wygrania wobec tragicznej konieczności. Jest Racine.
3. U Racine'a współistnieją obok siebie elementy tragedii greckiej i elementy tragedii dworskiej
jak u Corneill'a - dworskiej cnoty. Shakespeare miażdży swych olbrzymich bohaterów w trybach państwowej, historycznej racji, dając im w zamian radość zapanowania nad koniecznościami losu na jedną krótką chwilę zbrodni. Shakespeare daje im szansę pychy, szansę grzechu. Fatalistyczny, okrutny Shakespeare jest prawdziwym poetą wolności: wie, że człowiek nie może być wolny w zgodzie z porządkiem świata. Może go tylko łamać, zanim zostanie złamany.<br>Oprócz religii i historii jest jeszcze jeden możliwy porządek tragedii. Oprócz świętości i zbrodni jest jeszcze jedna szansa ludzka, możliwa do wygrania wobec tragicznej konieczności. Jest Racine.<br>3. U Racine'a współistnieją obok siebie elementy tragedii greckiej i elementy tragedii dworskiej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego