Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
nieporównanie niższej wartości artystycznej od Henryka IV i całej falstaffowskiej historii.
TOEPLITZ: Bo w wieku XIX motywem najbardziej umysłowo fascynującym było pokazanie walki klas jako podtekstu historii, walki zarysowanej monumentalnie, przy odsunięciu na drugi plan spraw jednostkowych. Dzisiaj jednak widzimy, przy całej wiedzy socjologicznej i historycznej, że historia, będąc niewątpliwie walką klas, jest jednak również walką ludzkich ambicji i temperamentów. Pierwiastek subiektywny historii, pierwiastek nad którym zastanawia się Shakespeare, teraz wchodzi znów w okres rehabilitacji.
DYGAT: To nie jest słowo właściwe - rehabilitacja.
KOTT: Mnie się zdaje, że bardziej pasjonuje w Ryszardzie III inna sprawa. Pisałem o tym. Shakespeare pokazuje mechanizm walki
nieporównanie niższej wartości artystycznej od &lt;name type="tit"&gt;Henryka IV&lt;/&gt; i całej falstaffowskiej historii.&lt;/&gt;<br>&lt;who2&gt;TOEPLITZ: Bo w wieku XIX motywem najbardziej umysłowo fascynującym było pokazanie walki klas jako podtekstu historii, walki zarysowanej monumentalnie, przy odsunięciu na drugi plan spraw jednostkowych. Dzisiaj jednak widzimy, przy całej wiedzy socjologicznej i historycznej, że historia, będąc niewątpliwie walką klas, jest jednak również walką ludzkich ambicji i temperamentów. Pierwiastek subiektywny historii, pierwiastek nad którym zastanawia się Shakespeare, teraz wchodzi znów w okres rehabilitacji.&lt;/&gt;<br>&lt;who3&gt;DYGAT: To nie jest słowo właściwe - rehabilitacja.&lt;/&gt;<br>&lt;who1&gt;KOTT: Mnie się zdaje, że bardziej pasjonuje w &lt;name type="tit"&gt;Ryszardzie III&lt;/&gt; inna sprawa. Pisałem o tym. Shakespeare pokazuje mechanizm walki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego