Naszkicowana problematyka duchowości z przyjęciem trzech perspektyw: duchowości <br>chrześcijańskiej, eucharystycznej i liturgicznych tekstów ordinarium missae, <br>pozwala na uchwycenie istoty aspektu teologicznego kompozycji mszalnej. Uświadamia <br>równocześnie, że duchowość jest pojęciem ponadstylistycznym, budowana bowiem <br>na trwałych podstawach teologicznych tworzy spójny model, możliwy do realizacji <br>za pomocą zróżnicowanych poetyk i stylów. Nie ulega wątpliwości, że wraz ze <br>wzrostem stopnia świadomości tej problematyki, rozległości intuicji i talentu <br>kompozytora, jego dojrzałości, duchowość realizuje się pełniej. Dlatego zdecydowałem <br>się na wprowadzenie tej problematyki jako nowego, istotnego aspektu badań. Równocześnie <br>trudno oceniać każdą realizację duchowości eucharystycznej, posługując się klasycznym <br>aparatem analizy muzycznej dążąc do czystej werbalizacji. Istotna jest