Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
z konkretną właściwością dorobku danego pisarza, z jakimś owego dorobku wybranym aspektem, pozwalał na ogarnięcie całości. Tej całości, w której podmiot literacki tworzył jedność z artefaktem. Owo ogarnianie całości nie równało się z reguły omawianiu wszystkiego, co mogłoby zostać uznane za ważne, było raczej funkcją wybranej perspektywy i ustanowionej hierarchii ważności. Akcenty mogły być rozłożone rozmaicie, rozmaitych też można było użyć sposobów, by przedstawić portretowanego artystę.
Portret krytyczny był w okresie Młodej Polski gatunkiem krytycznym wewnętrznie zróżnicowanym, nie zakładał z góry jednego podejścia, otwierał różnorakie możliwości. Po jednej stronie znajdował się na przykład znakomicie podbudowany erudycyjnie, uwzględniający tło epoki, portret Rimbauda
z konkretną właściwością dorobku danego pisarza, z jakimś owego dorobku wybranym aspektem, pozwalał na ogarnięcie całości. Tej całości, w której podmiot literacki tworzył jedność z artefaktem. Owo ogarnianie całości nie równało się z reguły omawianiu wszystkiego, co mogłoby zostać uznane za ważne, było raczej funkcją wybranej perspektywy i ustanowionej hierarchii ważności. Akcenty mogły być rozłożone rozmaicie, rozmaitych też można było użyć sposobów, by przedstawić portretowanego artystę. <br>Portret krytyczny był w okresie Młodej Polski gatunkiem krytycznym wewnętrznie zróżnicowanym, nie zakładał z góry jednego podejścia, otwierał różnorakie możliwości. Po jednej stronie znajdował się na przykład znakomicie podbudowany erudycyjnie, uwzględniający tło epoki, portret Rimbauda
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego