Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
melodii kolędy z tekstem mszalnym, np. wspomnianą kolędę Quem pastores Dembiński
wykorzystał w Sanctus, z tekstem pierwszego wersu tej części (s. 18, prz. 10).
Melodie kolęd, z konieczności przekształcane interwałowo i rytmicznie, brzmią
sukcesywnie, nieprzerwanie w całym cyklu. Niekiedy melodia kolędy ulegała
rozczłonkowaniu, wówczas jej część bywała wykorzystywana w jednym wersie tekstu,
a pozostała w innym (lecz nie kolejnym), bądź w innej części mszy. Melodia kolędy
jest umieszczana w głosie najwyższym i harmonizowana w fakturze homofonicznej.
Kompozytor równocześnie różnicuje ten typ faktury, stosując zmienny układ głosowy,
niektóre kolędy, np. Boga Rodzica Dziewica, rytmizuje bez podziału taktowego.
Rozczłonkowanie Credo tej mszy jest
melodii kolędy z tekstem mszalnym, np. wspomnianą kolędę Quem pastores Dembiński <br>wykorzystał w Sanctus, z tekstem pierwszego wersu tej części (s. 18, prz. 10). <br>Melodie kolęd, z konieczności przekształcane interwałowo i rytmicznie, brzmią <br>sukcesywnie, nieprzerwanie w całym cyklu. Niekiedy melodia kolędy ulegała <br>rozczłonkowaniu, wówczas jej część bywała wykorzystywana w jednym wersie tekstu, <br>a pozostała w innym (lecz nie kolejnym), bądź w innej części mszy. Melodia kolędy <br>jest umieszczana w głosie najwyższym i harmonizowana w fakturze homofonicznej. <br>Kompozytor równocześnie różnicuje ten typ faktury, stosując zmienny układ głosowy, <br>niektóre kolędy, np. Boga Rodzica Dziewica, rytmizuje bez podziału taktowego. <br>Rozczłonkowanie Credo tej mszy jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego