Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
negacją negacji i dlatego nie może być uprzedmiotowiona. To, co
przekracza zarówno byt, jak i niebyt, musi zawierać je w sobie, a więc być
'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu i niebytu.
Według Masao Abego Budda Śakyamuni głosił zasadę współzależnego
powstawania, chcąc wykazać, że nie istnieje żaden niezmienny fundament
rzeczywistości. Konsekwencją prawa współzależnego powstawania jest
przekonanie o 'nietrwałości' (sanskr. anitya; chiń. wuchang; jap. mujo). Abe
uważa, że dopiero w Sutrach Najwyższej Mądrości zostało ostatecznie przezwyciężone pojęcie substancji.
'Prawdziwa pustka' bywa także określona mianem 'prawdy nieokreślonej'
(chiń. fei'anlidi; jap. hianryutai), czyli takiej, która nie może stać się

przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić
negacją negacji i dlatego nie może być uprzedmiotowiona. To, co <br>przekracza zarówno byt, jak i niebyt, musi zawierać je w sobie, a więc być <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu i niebytu. <br>Według Masao Abego Budda Śakyamuni głosił zasadę współzależnego <br>powstawania, chcąc wykazać, że nie istnieje żaden niezmienny fundament <br>rzeczywistości. Konsekwencją prawa współzależnego powstawania jest <br>przekonanie o 'nietrwałości' (sanskr. anitya; chiń. wuchang; jap. mujo). Abe <br>uważa, że dopiero w Sutrach Najwyższej Mądrości zostało ostatecznie przezwyciężone pojęcie substancji. <br>'Prawdziwa pustka' bywa także określona mianem 'prawdy nieokreślonej' <br>(chiń. fei'anlidi; jap. hianryutai), czyli takiej, która nie może stać się <br>&lt;page nr=74&gt;<br>przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego