Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
gry między dosłownością, z reguły szokującą, a symbolem często zawodzi, prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.
Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą i jego wypowiedzi są zbiorem zdań pustych, które nie wyrażają niczego poza potokiem niesprecyzowanej agresji. Osobowość
gry między dosłownością, z reguły szokującą, a symbolem często zawodzi, prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.<br> Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą i jego wypowiedzi są zbiorem zdań pustych, które nie wyrażają niczego poza potokiem niesprecyzowanej agresji. Osobowość
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego