i sytuacji, stwarzając równocześnie podstawy do odkryć istotnych stosunków zachodzących w świecie.<page nr=268><br><au> STEFAN ZIEMSKI<br>Instytut Polityki Naukowej<br>i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie</></><br><br><br><div type="art" sex="m"><tit>Modernizacja Pojęcia „Wychowanie" W Świetle Raportów O Stanie Oświaty</><br>W ostatnich latach, w okresie rozwoju planowania perspektywicznego, opierając się na ekspertyzach i prognozach, powstała nowa wiedza o wychowaniu, zawarta w różnych raportach o stanie oświaty, sporządzonych w skali jednego lub więcej krajów. Rozwój cybernetyki, teorii systemów, teorii informacji umożliwił badania nad bardzo złożonymi układami, umożliwił analizę funkcjonowania systemów społecznych, gospodarczych czy oświatowych. Ujęcie systemowe, traktujące człowieka jako ogniwo w układzie świata, a osobowość — jako układ, regulujący swój