Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
to pojęcie - również teoria mowy. Krytyka rytmu jest oczywiście nierozerwalnie związana z historią jego teorii, ale nie jest ona jedynie krytyką teorii rytmu. W teorii Meschonnica nie chodzi o stworzenie syntezy pojęciowej rytmu czy pewnej uniwersalnej kategorii abstrakcyjnej. Celem krytyki rytmu nie jest komentarz tekstów, nie zakłada ona nawet możliwości "wyczerpania" tekstu. Zmierza natomiast do poszukiwania sposobów znaczenia, tego, w jaki sposób dany tekst znaczy.
Gérard Dessons prezentując teorię Meschonnica stwierdza:

Meschonnica różni od strukturalistów przede wszystkim sposób lektury prac de Saussure'a. O ile strukturalizm kładł nacisk na opozycje binarne: langue/parole, synchronia/diachronia, paradygmat/syntagma, o tyle Meschonnic kładzie nacisk
to pojęcie - również teoria mowy. Krytyka rytmu jest oczywiście nierozerwalnie związana z historią jego teorii, ale nie jest ona jedynie krytyką teorii rytmu. W teorii Meschonnica nie chodzi o stworzenie syntezy pojęciowej rytmu czy pewnej uniwersalnej kategorii abstrakcyjnej. Celem krytyki rytmu nie jest komentarz tekstów, nie zakłada ona nawet możliwości "wyczerpania" tekstu. Zmierza natomiast do poszukiwania sposobów znaczenia, tego, w jaki sposób dany tekst znaczy.<br>Gérard Dessons prezentując teorię Meschonnica stwierdza:<br>&lt;gap&gt;<br>Meschonnica różni od strukturalistów przede wszystkim sposób lektury prac de Saussure'a. O ile strukturalizm kładł nacisk na opozycje binarne: langue/parole, synchronia/diachronia, paradygmat/syntagma, o tyle Meschonnic kładzie nacisk
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego