Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wiążę tu ze
studiami polskich kompozytorów w Ratyzbońskiej Szkole Muzyki Kościelnej ­ głównym
centrum cecylianizmu. Kompozytorzy ci studiowali bowiem i świadomie przejmowali
założenia stylistyczne w takim właśnie kształcie. Można tu wymienić m.in. cykle
J.Surzyńskiego, M. Surzyńskiego, Furmanika, Gieburowskiego i Chlondowskiego.
Twórców tych dzieli niekiedy różnica pokolenia, lecz ich msze wykazują stałe,
wspólne, wyjątkowo trwałe cechy stylistyczne. Co więcej, styl ten nie ulegał
większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu
estetycznego.
Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy:
sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­
przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny
wiążę tu ze <br>studiami polskich kompozytorów w Ratyzbońskiej Szkole Muzyki Kościelnej ­ głównym <br>centrum cecylianizmu. Kompozytorzy ci studiowali bowiem i świadomie przejmowali <br>założenia stylistyczne w takim właśnie kształcie. Można tu wymienić m.in. cykle <br>J.Surzyńskiego, M. Surzyńskiego, Furmanika, Gieburowskiego i Chlondowskiego. <br>Twórców tych dzieli niekiedy różnica pokolenia, lecz ich msze wykazują stałe, <br>wspólne, wyjątkowo trwałe cechy stylistyczne. Co więcej, styl ten nie ulegał <br>większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu <br>estetycznego.<br> Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy: <br>sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­ <br>przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego