Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1966
się nieraz wrażenie, że autor pracy tym skwapliwiej daną hipotezę przyjmuje, im wyższy jest poziom istotności, na którym udało mu się ją zweryfikować - niezależnie od wszelkich innych okoliczności; stwierdza wówczas z satysfakcją, że np. ( = 0,001 . Otóż tak rozumując, najlepiej byłoby przyjmować hipotezę w każdym przypadku, tzn. bez względu na wynik doświadczenia, ponieważ wówczas poziom istotności byłby najwyższy z możliwych (( = 0) . Tylko że wówczas prawdopodobieństwo innego typu błędu (tego mianowicie, który polega na przyjęciu hipotezy, gdy jest ona fałszywa) byłoby równe jedności. Okazuje się więc, że nieznajomość związku między prawdopodobieństwami różnego typu błędów (ściślej: nieznajomość tzw. funkcji mocy testu) uniemożliwia sensowny
się nieraz wrażenie, że autor pracy tym skwapliwiej daną hipotezę przyjmuje, im wyższy jest poziom istotności, na którym udało mu się ją zweryfikować - niezależnie od wszelkich innych okoliczności; stwierdza wówczas z satysfakcją, że np. ( = 0,001 . Otóż tak rozumując, najlepiej byłoby przyjmować hipotezę w każdym przypadku, tzn. bez względu na wynik doświadczenia, ponieważ wówczas poziom istotności byłby najwyższy z możliwych (( = 0) . Tylko że wówczas prawdopodobieństwo innego typu błędu (tego mianowicie, który polega na przyjęciu hipotezy, gdy jest ona fałszywa) byłoby równe jedności. Okazuje się więc, że nieznajomość związku między prawdopodobieństwami różnego typu błędów (ściślej: nieznajomość tzw. funkcji mocy testu) uniemożliwia sensowny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego