jak dotąd jedynym, opracowaniem teoretyczno-metodycznym poświęconym różnym aspektom klasyfikacji.<br><br><tit>6.2.Metodologia badań percepcji bodźców środowiskowych przez człowieka</><br><br>Nieodzownym warunkiem poznawania rzeczywistości jest, jak wspomniano uprzednio, zdolność każdego organizmu, w tym i ludzkiego, do przyjmowania, analizowania i przetwarzania bodźców-informacji nieustannie napływających z zewnątrz. Procesy te są przedmiotem badań wyodrębniającej się tzw. nauki o poznawaniu (cognitive science). Według jej założeń istnieją dwa główne podejścia metodyczne w badaniach percepcji: anatomiczno-fizjologiczne i behawioralne. Pierwsze z nich, operujące różnymi metodami: elektrofizjologicznymi, neurofizjologicznymi, biochemicznymi lub psychofizjologicznymi, ma charakter badań wysoce wyspecjalizowanych, których celem jest poznanie przekształceń bodźców-informacji w impulsy powodujące działanie, podczas