Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
oświecenie'. Ich 'spontaniczność' nie była jednak

autentyczna, lecz wymuszona i sprowadzała się do folgowania instynktom.
Używając terminologii Kitaro Nishidy, można powiedzieć, że nie stosowali
oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego
nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla
przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne
zagrożenie wynikające z możliwości wypaczenia metody spontanicznej,
uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia.
Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża
niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się
w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou;
jap. wato).
Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze
oświecenie'. Ich 'spontaniczność' nie była jednak <br>&lt;page nr=103&gt;<br>autentyczna, lecz wymuszona i sprowadzała się do folgowania instynktom. <br>Używając terminologii Kitaro Nishidy, można powiedzieć, że nie stosowali <br>oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego <br>nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla <br>przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne <br>zagrożenie wynikające z możliwości wypaczenia metody spontanicznej, <br>uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia. <br>Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża <br>niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się <br>w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou; <br>jap. wato). <br>Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego