Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
jedynego Ludu Bożego, jedynego Izraela (powiększonego). Dlatego i my - jak Żydzi, starsi bracia, pierworodni w tym Ludzie - mówimy w naszej liturgii o "Abrahamie ojcu naszym". Dlatego Paweł nazywa nas dziczką oliwną wszczepioną w szlachetną oliwkę czyli w Izraela (zob. Rz 11, 17). Nie jesteśmy Nowym Izraelem i nie zastąpiliśmy, nie wyrugowaliśmy "Starego" Izraela (chociaż takie wywłaszczenie i zawłaszczanie dokonywało się i czasem jeszcze pokutuje), Izrael żydowski nie jest stary, przestarzały, przedatowany. Istnieje Izrael "prawdziwy" i "fałszywy", ale tak w judaizmie, jak i w chrześcijaństwie. Atoli niebiblijny, tradycyjny termin "Nowy Izrael" ma sens, jeśli chcemy nim określić nowy, kulminacyjny etap historii zbawienia
jedynego Ludu Bożego, jedynego Izraela (powiększonego). Dlatego i my - jak Żydzi, starsi bracia, pierworodni w tym Ludzie - mówimy w naszej liturgii o "Abrahamie ojcu naszym". Dlatego Paweł nazywa nas dziczką oliwną wszczepioną w szlachetną oliwkę czyli w Izraela (zob. Rz 11, 17). Nie jesteśmy Nowym Izraelem i nie zastąpiliśmy, nie wyrugowaliśmy "Starego" Izraela (chociaż takie wywłaszczenie i zawłaszczanie dokonywało się i czasem jeszcze pokutuje), Izrael żydowski nie jest stary, przestarzały, przedatowany. Istnieje Izrael "prawdziwy" i "fałszywy", ale tak w judaizmie, jak i w chrześcijaństwie. Atoli <orig>niebiblijny</>, tradycyjny termin "Nowy Izrael" ma sens, jeśli chcemy nim określić nowy, kulminacyjny etap historii zbawienia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego