Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
bo wie, że go kocha. Boi się grzechu, ale przede wszystkim wstyd jej; gdyby tylko bała się grzechu, milczałaby po prostu, kryłaby się - tak jak zresztą w micie greckim: Fedra, rozpoznawszy w sobie miłość występną, głodzi się, umartwia - jakbyśmy powiedzieli po chrześcijańsku - ginie w oczach. U Racine'a ten wątek jest wysunięty na drugi plan - na pierwszym planie jest owo prześladowanie Hipolita, które nazwalibyśmy za Freudem zabiegiem kompensacyjnym. Fedra prześladuje Hipolita, ponieważ wstyd jej, królowej, kochać się tak nieprzytomnie, po dziewczęcemu, w wyrostku, który w dodatku nie zwraca uwagi na kobiety. Kiedy dochodzi do wyznania, cierpi przede wszystkim jej duma kobieca. Zrzuca
bo wie, że go kocha. Boi się grzechu, ale przede wszystkim wstyd jej; gdyby tylko bała się grzechu, milczałaby po prostu, kryłaby się - tak jak zresztą w micie greckim: Fedra, rozpoznawszy w sobie miłość występną, głodzi się, umartwia - jakbyśmy powiedzieli po chrześcijańsku - ginie w oczach. U Racine'a ten wątek jest wysunięty na drugi plan - na pierwszym planie jest owo prześladowanie Hipolita, które nazwalibyśmy za Freudem zabiegiem kompensacyjnym. Fedra prześladuje Hipolita, ponieważ wstyd jej, królowej, kochać się tak nieprzytomnie, po dziewczęcemu, w wyrostku, który w dodatku nie zwraca uwagi na kobiety. Kiedy dochodzi do wyznania, cierpi przede wszystkim jej duma kobieca. Zrzuca
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego