a Daisetsu Suzukim na temat znaczenia pojęcia 'pustka'. W przeciwieństwie <br>do Mertona, Suzuki sugeruje, iż nie można znaleźć odpowiednika tego <br>pojęcia w tradycji chrześcijańskiej, co najwyżej koncepcje nieco zbliżone. <br>Suzuki był przeciwny określaniu zen mianem mistycyzmu, ponieważ nie <br>chciał kojarzyć 'oświecenia' zen z wizjami mistycznymi, których większość <br>uważał za "spazmatyczny wytwór anormalnie wyposażonego umysłu". <br>W odróżnieniu od Mertona, który sam przyznawał, iż nie czuje się <br>znawcą duchowej tradycji Wschodu, Hugo Enomiya-Lasalle (1898-1990), <br>misjonarz jezuita, który przez czterdzieści lat przebywał w Japonii, nie tylko <br>starał się poznać dogłębnie nauki mistrzów zen, ale sam także praktykował <br><page nr=39><br>zen. Enomiya-Lasalle zalecał praktykowanie