Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
Wycofał jednak tekst z drukarni już po uzyskaniu zgody cenzury, zapewne uznając go za niegotowy. Pracę nad nim zamknął ostatecznie dopiero w roku 1856.
Dokonany wybór i utworów, i gatunków, traktowanych jako szkoła tworzenia, odzwierciedlał doskonale ówczesną sytuację klasycyzmu, z jednej strony wciąż żądającego od swych adeptów, by studiowali dzieła wzorowe (przy tym niekoniecznie utwory największe nosiły to miano) i uprawiali zwłaszcza gatunki wysokie, o jasnych wyznacznikach estetyczno-etycznych – z drugiej natomiast poddawanego nieuchronnej kuracji wstrząsowej, aplikowanej normatywnej poetyce przez nieklasyczne prądy i tendencje. Franciszek Wężyk z konieczności znalazł się między klasycystycznym kowadłem i nieklasycznym młotem. Bez wątpienia klasyczna postawa
Wycofał jednak tekst z drukarni już po uzyskaniu zgody cenzury, zapewne uznając go za niegotowy. Pracę nad nim zamknął ostatecznie dopiero w roku 1856.<br> Dokonany wybór i utworów, i gatunków, traktowanych jako szkoła tworzenia, odzwierciedlał doskonale ówczesną sytuację klasycyzmu, z jednej strony wciąż żądającego od swych adeptów, by studiowali dzieła wzorowe (przy tym niekoniecznie utwory największe nosiły to miano) i uprawiali zwłaszcza gatunki wysokie, o jasnych wyznacznikach estetyczno-etycznych &#150; z drugiej natomiast poddawanego nieuchronnej kuracji wstrząsowej, aplikowanej normatywnej poetyce przez nieklasyczne prądy i tendencje. Franciszek Wężyk z konieczności znalazł się między klasycystycznym kowadłem i nieklasycznym młotem. Bez wątpienia klasyczna postawa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego