Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
Wolność, której nie należy tu mieszać z tradycyjną kategorią "wolnej woli" - nie jest "właściwością" Dasein, lecz jest samym byciem ludzkiego istnienia, ma charakter ontologiczny. Heidegger nazywa ją transcendencją. Transcendencja więc, wolność, to nie "jedna z możliwości" Dasein, lecz charakterystyka wyróżniająca go spośród wszystkich innych. Z samego faktu istnienia - Dasein jest z konieczności transcendencją, powiada Heidegger. Dlatego też powiedzenie, że Dasein "transcenduje siebie" jest w jego oczach zwyczajną tautologią. Dlatego też w przekonaniu filozofa jałową całkowicie i opartą na nieporozumieniu byłaby próba jakiejś ostatecznej czy wyczerpującej definicji bycia Dasein. Nie można bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest
Wolność, której nie należy tu mieszać z tradycyjną kategorią "wolnej woli" - nie jest "właściwością" <tit>Dasein</>, lecz jest samym byciem ludzkiego istnienia, ma charakter ontologiczny. Heidegger nazywa ją transcendencją. Transcendencja więc, wolność, to nie "jedna z możliwości" <tit>Dasein</>, lecz charakterystyka wyróżniająca go spośród wszystkich innych. Z samego faktu istnienia - <tit>Dasein</> jest z konieczności transcendencją, powiada Heidegger. Dlatego też powiedzenie, że <tit>Dasein</> "transcenduje siebie" jest w jego oczach zwyczajną tautologią. Dlatego też w przekonaniu filozofa jałową całkowicie i opartą na nieporozumieniu byłaby próba jakiejś ostatecznej czy wyczerpującej definicji bycia <tit>Dasein</>. Nie można bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego