Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania.
'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż
wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Zmiana perspektywy postrzegania
rzeczywistości może nastąpić tylko wtedy, gdy podmiot przestaje dążyć do
uprzedmiotowiania wszystkiego. Początkowo mistrzowie zen stosowali spontanicznie
katalizatory 'oświecenia', o czym świadczy praktyka 'dziwnych słów
i niepojętych czynów'. Mistrz zen nie może wywołać 'oświecenia' ucznia, ale
potrafi stworzyć
co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania. <br>'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż <br>wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Zmiana perspektywy postrzegania <br>rzeczywistości może nastąpić tylko wtedy, gdy podmiot przestaje dążyć do <br>uprzedmiotowiania wszystkiego. Początkowo mistrzowie zen stosowali spontanicznie <br>katalizatory 'oświecenia', o czym świadczy praktyka 'dziwnych słów <br>i niepojętych czynów'. Mistrz zen nie może wywołać 'oświecenia' ucznia, ale <br>potrafi stworzyć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego