niejako z założenia, obszar ekspresji. <br>Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana w pozytywnym tego <br>słowa znaczeniu jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie <br>muszą jednak występować w całym cyklu, mogą dotyczyć pojedynczych części mszy <br>przy użyciu różnych środków.<br> W omawianych cyklach monumentalizm wiąże się częściej z typem mszy żałobnej, <br>o czym świadczy Requiem (1930) Maliszewskiego, Requiem (1946) Palestra, Requiem <br><br>(1945/59) Maciejewskiego, Requiem Polskie (1980/84/93) Pendereckiego czy Requiem <br>(1989) Jasińskiego. Można także uwzględnić inne typy mszy, które zachowują wymienione <br>atrybuty, m.in. Missa Pontificalis (1930) Maliszewskiego, Missa Pastoralis (1981/82) <br>Bortkun, Missa tempore Adventus (1984) Mossa czy