Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
niejako z założenia, obszar ekspresji.
Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana ­ w pozytywnym tego
słowa znaczeniu ­ jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie
muszą jednak występować w całym cyklu, mogą dotyczyć pojedynczych części mszy
przy użyciu różnych środków.
W omawianych cyklach monumentalizm wiąże się częściej z typem mszy żałobnej,
o czym świadczy Requiem (1930) Maliszewskiego, Requiem (1946) Palestra, Requiem

(1945/59) Maciejewskiego, Requiem Polskie (1980/84/93) Pendereckiego czy Requiem
(1989) Jasińskiego. Można także uwzględnić inne typy mszy, które zachowują wymienione
atrybuty, m.in. Missa Pontificalis (1930) Maliszewskiego, Missa Pastoralis (1981/82)
Bortkun, Missa tempore Adventus (1984) Mossa czy
niejako z założenia, obszar ekspresji. <br>Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana ­ w pozytywnym tego <br>słowa znaczeniu ­ jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie <br>muszą jednak występować w całym cyklu, mogą dotyczyć pojedynczych części mszy <br>przy użyciu różnych środków.<br> W omawianych cyklach monumentalizm wiąże się częściej z typem mszy żałobnej, <br>o czym świadczy Requiem (1930) Maliszewskiego, Requiem (1946) Palestra, Requiem <br><br>(1945/59) Maciejewskiego, Requiem Polskie (1980/84/93) Pendereckiego czy Requiem <br>(1989) Jasińskiego. Można także uwzględnić inne typy mszy, które zachowują wymienione <br>atrybuty, m.in. Missa Pontificalis (1930) Maliszewskiego, Missa Pastoralis (1981/82) <br>Bortkun, Missa tempore Adventus (1984) Mossa czy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego