Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
marmur gładzony;
Brwi wyniosłe i czarnawe,
A oczy dwa węgla prawe.


Następnie powtarza zdanie, które odnaleźć można w późniejszych zapisach pieśni ludowej:

A kiedy cię pocałuję.
Trzy dni w gębie cukier czuję.



W odróżnieniu od bukoliki teokrytejskiej czy wergiliańskiej Sobótka nie próbuje rekonstruować obrazu dawnej szczęśliwości. Co więcej, mityczny czas zaprzeszły jest także czasem okrucieństwa. Zgodnie jednak z duchem idylli Sobótka jest nie tylko cyklem pieśni, lecz także, czy nawet przede wszystkim, poematem o śpiewaniu (por. rozdz. XII, pkt 3). Śpiew osądza, przechowuje zakazy i nakazy moralne, pociesza i raduje. Zasadą konstrukcyjną Sobótki jest powołanie wykonawców przez wprowadzający podmiot autorski czy
marmur gładzony;<br>Brwi wyniosłe i czarnawe,<br>A oczy dwa węgla prawe.&lt;/&gt;<br><br><br>Następnie powtarza zdanie, które odnaleźć można w późniejszych zapisach pieśni ludowej:<br><br>&lt;q&gt;A kiedy cię pocałuję.<br>Trzy dni w gębie cukier czuję.&lt;/&gt;<br><br><br><br>W odróżnieniu od bukoliki teokrytejskiej czy wergiliańskiej Sobótka nie próbuje rekonstruować obrazu dawnej szczęśliwości. Co więcej, mityczny czas zaprzeszły jest także czasem okrucieństwa. Zgodnie jednak z duchem idylli Sobótka jest nie tylko cyklem pieśni, lecz także, czy nawet przede wszystkim, poematem o śpiewaniu (por. rozdz. XII, pkt 3). Śpiew osądza, przechowuje zakazy i nakazy moralne, pociesza i raduje. Zasadą konstrukcyjną Sobótki jest powołanie wykonawców przez wprowadzający podmiot autorski czy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego