Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 02.05 (5)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
islam stał się w Iranie wyłącznie ideologią polityczną, co jest niedopuszczalną redukcją. Bez pełniejszej demokratyzacji kraju filozofia islamska nie będzie w stanie reagować na zmieniającą się rzeczywistość.

Muhammad Mudżtahid-Szabistari, duchowny, ale reformator, uważa, że w dyskusji nie powinno być tematów zakazanych, nawet jeśli dotyczą Boga i religii. Tym bardziej zaś w odniesieniu do kwestii systemu rządzenia. Za największy autorytet w dziedzinie filozofii politycznej i religijnej, zwłaszcza w kręgach akademickich, uznaje się Abdulkarima Surusza, zdecydowanego przeciwnika irańskiego establishmentu. Surusz, podobnie jak i inni moderniści, podkreśla odrębność religii i wiedzy religijnej. Potępia instytucję szyickiego kleru, dla którego religia jest po prostu - jak
islam stał się w Iranie wyłącznie ideologią polityczną, co jest niedopuszczalną redukcją. Bez pełniejszej demokratyzacji kraju filozofia islamska nie będzie w stanie reagować na zmieniającą się rzeczywistość.<br><br>Muhammad Mudżtahid-Szabistari, duchowny, ale reformator, uważa, że w dyskusji nie powinno być tematów zakazanych, nawet jeśli dotyczą Boga i religii. Tym bardziej zaś w odniesieniu do kwestii systemu rządzenia. Za największy autorytet w dziedzinie filozofii politycznej i religijnej, zwłaszcza w kręgach akademickich, uznaje się Abdulkarima Surusza, zdecydowanego przeciwnika irańskiego establishmentu. Surusz, podobnie jak i inni moderniści, podkreśla odrębność religii i wiedzy religijnej. Potępia instytucję szyickiego kleru, dla którego religia jest po prostu - jak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego