Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
W rękopisie romansu przechował się nagłówek: Malwina i Ludomir. W wersji drukowanej tytuł – Malwina, czyli Domyślność serca przesuwał akcenty ważności z romansowych dziejów dwojga kochanków na programową pochwałę wewnętrznego instynktu, uwyraźnioną także mottem zaczerpniętym z poematu O imaginacji J. Delille'a. Wydarzenia ukazane w powieści miały przekonywać, że wrażenia zmysłowe zawodzą, nie zawodzi natomiast czucie i wiara. Ta powieść Wirtemberskiej stała się wielką, entuzjastyczną pochwałą „serca", kierującego się stale, na przekór pozornie przekonywającym faktom (całkowite podobieństwo dwu bliźniaków – czułego Ludomira i zalotnego bawidamka – księcia Melsztyńskiego), własną logiką oraz czułą domyślnością. Powieść kończyła się szczęśliwie, na wzór gessnerowski, aczkolwiek
W rękopisie romansu przechował się nagłówek: Malwina i Ludomir. W wersji drukowanej tytuł – Malwina, czyli Domyślność serca przesuwał akcenty ważności z romansowych dziejów dwojga kochanków na programową pochwałę wewnętrznego instynktu, uwyraźnioną także mottem zaczerpniętym z poematu O imaginacji J. Delille'a. Wydarzenia ukazane w powieści miały przekonywać, że wrażenia zmysłowe zawodzą, nie zawodzi natomiast czucie i wiara. Ta powieść Wirtemberskiej stała się wielką, entuzjastyczną pochwałą „serca", kierującego się stale, na przekór pozornie przekonywającym faktom (całkowite podobieństwo dwu bliźniaków – czułego Ludomira i zalotnego bawidamka – księcia Melsztyńskiego), własną logiką oraz czułą domyślnością. Powieść kończyła się szczęśliwie, na wzór gessnerowski, aczkolwiek
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego