Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
XX wieku, zajmują one niewątpliwie miejsce osobne. Jeśli chodzi o portret pozytywistyczny i portret młodopolski, to łączyło je to, że w jakiejś mierze wynikały ze wspólnych założeń, gdyż w estetyce pozytywizmu kategoria ekspresji nie była kwestionowana i zajmowała poczesne miejsce, a w obu epokach dominowało zainteresowanie jednostkowym doświadczeniem pisarskim. Te zbieżności wpłynęły na żywotność gatunku, nie były jednak na tyle silne, by przesądzić o podobieństwie portretów pozytywistycznych i młodopolskich.
Różniły się one znacznie. Portret pozytywistyczny w większości przypadków stanowił miniaturyzację monografii typu życie i dzieło, był na swój sposób taką monografią w pomniejszeniu. O portrecie młodopolskim nie da się tego w
XX wieku, zajmują one niewątpliwie miejsce osobne. Jeśli chodzi o portret pozytywistyczny i portret młodopolski, to łączyło je to, że w jakiejś mierze wynikały ze wspólnych założeń, gdyż w estetyce pozytywizmu kategoria ekspresji nie była kwestionowana i zajmowała poczesne miejsce, a w obu epokach dominowało zainteresowanie jednostkowym doświadczeniem pisarskim. Te zbieżności wpłynęły na żywotność gatunku, nie były jednak na tyle silne, by przesądzić o podobieństwie portretów pozytywistycznych i młodopolskich. <br>Różniły się one znacznie. Portret pozytywistyczny w większości przypadków stanowił miniaturyzację monografii typu życie i dzieło, był na swój sposób taką monografią w pomniejszeniu. O portrecie młodopolskim nie da się tego w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego