Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
Ci wielcy elżbietanie najbardziej przypominają producentów filmowych szukających przede wszystkim atrakcyjnego tematu. Wystarczy czytać Marlowe'a albo - obok Shakespeare'a - Ben Jonsona. Czwarta cecha - to aktorstwo. Jeżeli Shakespeare buduje swoją akcję na zgęszczeniach, to znaczy - wymaga od aktora odpowiedniej gry. Tekst jest intensywny, metaforyczny, Shakespeare nieustannie operuje zbliżeniami, jak w filmie. Kochanka, zdrajca, król, uzurpator; krótka scena zbiorowa i monolog. Monolog mówiony wprost do kamery, na proscenium, do widza. Wielki monolog jak zbliżenie. Monolog, w którym myśl staje się naga. Teatralny aktor starej szkoły staje się w tych momentach bezradny. Na próżno próbuje uprawdopodobnić monolog, dalej czuje naokoło siebie całą scenę, tymczasem jest
Ci wielcy elżbietanie najbardziej przypominają producentów filmowych szukających przede wszystkim atrakcyjnego tematu. <page nr=117> Wystarczy czytać Marlowe'a albo - obok Shakespeare'a - Ben Jonsona. Czwarta cecha - to aktorstwo. Jeżeli Shakespeare buduje swoją akcję na zgęszczeniach, to znaczy - wymaga od aktora odpowiedniej gry. Tekst jest intensywny, metaforyczny, Shakespeare nieustannie operuje zbliżeniami, jak w filmie. Kochanka, zdrajca, król, uzurpator; krótka scena zbiorowa i monolog. Monolog mówiony wprost do kamery, na proscenium, do widza. Wielki monolog jak zbliżenie. Monolog, w którym myśl staje się naga. Teatralny aktor starej szkoły staje się w tych momentach bezradny. Na próżno próbuje uprawdopodobnić monolog, dalej czuje naokoło siebie całą scenę, tymczasem jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego