Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
oświecenia' następuje przejście od rozumu klasycznego do rozumu
paradoksowego. Ze wszystkich rodzajów rozumu, zdefiniowanych przez
Płużańskiego, istotny dla naszych rozważań jest podział na rozum klasyczny,
rozum dialektyczny i rozum paradoksowy.
Narzędziem rozumu klasycznego jest dwuwartościowa logika Arystotelesa,
uznająca zasady tożsamości, niesprzeczności i tertium non datur. Rozum
klasyczny uważa za prawdę zgodność danych poznawczych z rzeczywistością
przedmiotu poznania. Celem rozumu klasycznego jest uporządkowanie
chaosu, panującego w obrębie funkcjonowania rozumu potocznego, czemu
służyć ma akceptacja jednoznacznej aksjologii. Punkt wyjścia w procesie
poznania stanowi dla rozumu klasycznego doświadczenie zmysłowe poznawanego
świata. Podobnie, przez doświadczenie przebiega weryfikacja
uzyskanych danych poznawczych.
Rozum paradoksowy uznaje za prawdę
oświecenia' następuje przejście od rozumu klasycznego do rozumu <br>paradoksowego. Ze wszystkich rodzajów rozumu, zdefiniowanych przez <br>Płużańskiego, istotny dla naszych rozważań jest podział na rozum klasyczny, <br>rozum dialektyczny i rozum paradoksowy. <br>Narzędziem rozumu klasycznego jest dwuwartościowa logika Arystotelesa, <br>uznająca zasady tożsamości, niesprzeczności i tertium non datur. Rozum <br>klasyczny uważa za prawdę zgodność danych poznawczych z rzeczywistością <br>przedmiotu poznania. Celem rozumu klasycznego jest uporządkowanie <br>chaosu, panującego w obrębie funkcjonowania rozumu potocznego, czemu <br>służyć ma akceptacja jednoznacznej aksjologii. Punkt wyjścia w procesie <br>poznania stanowi dla rozumu klasycznego doświadczenie zmysłowe poznawanego <br>świata. Podobnie, przez doświadczenie przebiega weryfikacja <br>uzyskanych danych poznawczych. <br>Rozum paradoksowy uznaje za prawdę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego