Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
spekulacji, epoka pełna nadziei, że triumf irracjonalizmu umożliwi ludzkości przetrwanie. Camus wybucha: Najważniejsze to zerwać więzy, zapewnić triumf irracjonalności. O jaki irracjonalizm, o jaką racjonalność chodzi?
Niewątpliwie Camus ma rację pisząc o naszym stuleciu jako epoce ostatecznie uświadamiającej człowiekowi ograniczenia i zniewolenia jego własnego rozumu. Ale brzmi to paradoksalnie, gdy zważyć, że epoka ta w sposób wręcz niesłychany rozszerzyła granice poznania, pozwalając człowiekowi sięgnąć zarówno do wnętrza mikro-, jak i makrokosmosu. U schyłku tej epoki powszechne staje się przeświadczenie o nieograniczoności rozumu ludzkiego - przeświadczenie będące źródłem i nadziei, i lęku. Skąd więc ta antyintelektualna reakcja? Skąd zaciekłość krytyki rozumu? Skąd przychodzi także
spekulacji, epoka pełna nadziei, że triumf irracjonalizmu umożliwi ludzkości przetrwanie. Camus wybucha: &lt;q&gt;Najważniejsze to zerwać więzy, zapewnić triumf irracjonalności&lt;/&gt;. O jaki irracjonalizm, o jaką racjonalność chodzi?<br>Niewątpliwie Camus ma rację pisząc o naszym stuleciu jako epoce ostatecznie uświadamiającej człowiekowi ograniczenia i zniewolenia jego własnego rozumu. Ale brzmi to paradoksalnie, gdy zważyć, że epoka ta w sposób wręcz niesłychany rozszerzyła granice poznania, pozwalając człowiekowi sięgnąć zarówno do wnętrza mikro-, jak i makrokosmosu. U schyłku tej epoki powszechne staje się przeświadczenie o nieograniczoności rozumu ludzkiego - przeświadczenie będące źródłem i nadziei, i lęku. Skąd więc ta antyintelektualna reakcja? Skąd zaciekłość krytyki rozumu? Skąd przychodzi także
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego