Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nieprzywiązania
się do czegokolwiek" (aspekt 'pustki'), z drugiej zaś jest związana z "codziennym chodzeniem, staniem, siedzeniem, kładzeniem się, spotykaniem się
z innymi ludźmi i stykaniem się ze światem rzeczy" (aspekt formy). Mazu
wyraźnie nawiązywał w swojej definicji 'jaźni zwyczajnej' do tożsamości
formy i 'pustki' w Sutrach Najwyższej Mądrości. Kitaro Nishida zwraca uwagę na to, iż różnica między 'oświeceniem' zen a mistycznymi doświadczeniami chrześcijan polega na tym, iż w tym drugim wypadku jedność z Absolutem zawsze oznacza wyeliminowanie tego, co relatywne - nic ze sfery profanum nie ma wstępu do sfery sacrum. W zachodniej filozofii różne nurty mistyczne, poczynając od Plotyna, mają wiele wspólnego
nieprzywiązania <br>się do czegokolwiek" (aspekt 'pustki'), z drugiej zaś jest związana z "codziennym chodzeniem, staniem, siedzeniem, kładzeniem się, spotykaniem się <br>z innymi ludźmi i stykaniem się ze światem rzeczy" (aspekt formy). Mazu <br>wyraźnie nawiązywał w swojej definicji 'jaźni zwyczajnej' do tożsamości <br>formy i 'pustki' w Sutrach Najwyższej Mądrości. Kitaro Nishida zwraca uwagę na to, iż różnica między 'oświeceniem' zen a mistycznymi doświadczeniami chrześcijan polega na tym, iż w tym drugim wypadku jedność z Absolutem zawsze oznacza wyeliminowanie tego, co relatywne - nic ze sfery profanum nie ma wstępu do sfery sacrum. W zachodniej filozofii różne nurty mistyczne, poczynając od Plotyna, mają wiele wspólnego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego