Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
Im dalej od Podtatrza, tym bardziej zmienia się ich stylistyka. Znane z Kaszub i centralnej Polski obrazy świadczą o tym, że wypracowano tam własne wzorce dekoracji, potraktowania konturu, nawet tematyki. Zawsze dążono do uzyskania efektu dekoracyjności. Stawiane na półkach w góralskich izbach pięknie "grały" na tle ciemnozłotych płazów modrzewiowych, ich żywioł koloru sprawiał, że temat schodził na dalszy plan. Występuje to szczególnie na Podhalu. Spójrzmy na obrazy przedstawiające Ukrzyżowanie. Krzyż i postać Jezusa nikną przytłoczone ognistymi plamami kwiatów, roślin, drzewek. Są one nieproporcjonalnie duże w zestawieniu z krzyżem, wyraźnie "ważniejsze" dla malarza.
Księża traktowali te obrazy jak bohomazy. W latach osiemdziesiątych
Im dalej od Podtatrza, tym bardziej zmienia się ich stylistyka. Znane z Kaszub i centralnej Polski obrazy świadczą o tym, że wypracowano tam własne wzorce dekoracji, potraktowania konturu, nawet tematyki. Zawsze dążono do uzyskania efektu dekoracyjności. Stawiane na półkach w góralskich izbach pięknie "grały" na tle ciemnozłotych płazów modrzewiowych, ich żywioł koloru sprawiał, że temat schodził na dalszy plan. Występuje to szczególnie na Podhalu. Spójrzmy na obrazy przedstawiające Ukrzyżowanie. Krzyż i postać Jezusa nikną przytłoczone ognistymi plamami kwiatów, roślin, drzewek. Są one nieproporcjonalnie duże w zestawieniu z krzyżem, wyraźnie "ważniejsze" dla malarza. <br>Księża traktowali te obrazy jak bohomazy. W latach osiemdziesiątych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego