Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Ozon
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
od 60 lat, intonują Mazurka Dąbrowskiego, ułańskie przyśpiewki, nawet "Rotę". Oglądając śpiewające izraelskie staruszki, widz odnajduje się nagle poza koleinami stereotypów; pojęcia historycznej pamięci, tożsamości, polskości stają niespodziewanie i niejednoznaczne.

Jedna z niebezpiecznych myśli legła u podstaw zrealizowanego w zeszłym roku, skromnego, ale szokującego projektu "80064". Film jest zapisem rozmowy Żmijewskiego z człowiekiem, który przeżył Auschwitz. Artysta namawia byłego więźnia, by zgodził się na odświeżenie tatuażu z jego obozowym numerem - 80064. Stary mężczyzna najpierw się opiera, wykręca, ale ostatecznie ulega i zatarty tatuaż na jego ramieniu zostaje wykonany na nowo. "To bezwzględne działanie, bezwzględne jak tamta historia, jak obóz, jak tamten
od 60 lat, intonują Mazurka Dąbrowskiego, ułańskie przyśpiewki, nawet "Rotę". Oglądając śpiewające izraelskie staruszki, widz odnajduje się nagle poza koleinami stereotypów; pojęcia historycznej pamięci, tożsamości, polskości stają niespodziewanie i niejednoznaczne. <br><br>Jedna z niebezpiecznych myśli legła u podstaw zrealizowanego w zeszłym roku, skromnego, ale szokującego projektu "80064". Film jest zapisem rozmowy Żmijewskiego z człowiekiem, który przeżył Auschwitz. Artysta namawia byłego więźnia, by zgodził się na odświeżenie tatuażu z jego obozowym numerem - 80064. Stary mężczyzna najpierw się opiera, wykręca, ale ostatecznie ulega i zatarty tatuaż na jego ramieniu zostaje wykonany na nowo. "To bezwzględne działanie, bezwzględne jak tamta historia, jak obóz, jak tamten
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego