Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
odkryjecie najwyższą 'drogę' ".
Huineng sformułował własną definicję pojęcia medytacji, zmieniając
znaczenie pojęcia zuochan (jap. zazen), tłumaczonego zazwyczaj jako
'siedząca medytacja'. Według niego zuo (jap. za, czyli siedzenie, unieruchomienie) nie oznacza przyjęcia pozycji siedzącej:"Zuo (unieruchomienie) oznacza, że myśl nie pojawia się jako coś zewnętrznego, niezależnie od okoliczności, bez najmniejszych zakłóceń. Chan (jap. zen, czyli medytacja) odnosi się do wewnętrznego wglądu w pierwotną naturę, czyli do
uwolnienia od niewiedzy. [...] Zewnętrzne oddzielenie od formy jest
unieruchomieniem, a pozostanie niewzruszonym wewnątrz jest medytacją". Huineng nie przywiązywał więc wagi do wpływu samej pozycji
lotosu na medytującego. Według niego medytacja musi być bezcelowa,
medytujący nie może
odkryjecie najwyższą 'drogę' ".&lt;/&gt; <br>Huineng sformułował własną definicję pojęcia medytacji, zmieniając <br>znaczenie pojęcia zuochan (jap. zazen), tłumaczonego zazwyczaj jako <br>'siedząca medytacja'. Według niego zuo (jap. za, czyli siedzenie, unieruchomienie) nie oznacza przyjęcia pozycji siedzącej:&lt;q&gt;"Zuo (unieruchomienie) oznacza, że myśl nie pojawia się jako coś zewnętrznego, niezależnie od okoliczności, bez najmniejszych zakłóceń. Chan (jap. zen, czyli medytacja) odnosi się do wewnętrznego wglądu w pierwotną naturę, czyli do <br>uwolnienia od niewiedzy. [...] Zewnętrzne oddzielenie od formy jest <br>unieruchomieniem, a pozostanie niewzruszonym wewnątrz jest medytacją"&lt;/&gt;. Huineng nie przywiązywał więc wagi do wpływu samej pozycji <br>lotosu na medytującego. Według niego medytacja musi być bezcelowa, <br>medytujący nie może
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego