dominowała w malarstwie wyrażającym treści symboliczne. Obraz w kościele, kaplicy, kapliczce, na ścianie izby, w postaci druku dewocyjnego, zawsze nawiązywał do schematu ikonograficznego, znanego z kościołów i propagandy dewocyjnej (staloryty i miedzioryty). Na pograniczach etniczno-kulturowych są wyraźnie widoczne wpływy: na wschodzie prawosławia i grekokatolicyzmu, na zachodzie i północy - luteranizmu. Charakterystyczne są pod tym względem przykłady malarstwa na deskach z tzw. kręgu muszyńskiego, okolic Nowego Sącza, Grybowa, Jasła, Sanoka. Urok obrazów, pochodzących z łemkowskich cerkiewek, wiele zawdzięcza przenikaniu wpływów. Surowy schemat bizantyjski został prze- łamany ciepłym akcentem katolickiej tradycji zachodniej. Wprowadza to nastrój pewnej infantylizacji, uroczej naiwności. <br>Równie wyraziście rysuje się