Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Msza ku czci Św. Teresy od Dzieciątka Jezus
­ jak na to wskazuje dedykacja kompozytora ­ pozbawiona formalnego tytułu (nr
2) charakteryzuje się stylem pełnym patetycznej ekspresji, z bogatą partią organową
o orkiestrowym charakterze. Ze stylem polifonii wokalnej wiążą ją jedynie dwa
większe fugata ­ Cum Sancto Spiritu (na zakończenie części Gloria) oraz Et vitam
venturi saeculi (na zakończenie Credo). Missa pro Pace (nr 3) w aspekcie stylu
jest najbardziej skontrastowana i jednocześnie najbogatsza ­ pełna blasku, patosu
i równocześnie głębszej ekspresji. Messe "Stella Maris" (nr 4) reprezentuje
styl pokrewny mszy poprzedniej, lecz mniej skontrastowany, ponadto bardziej
wyważony typ ekspresji.

Missa de Lourdes (nr 5
Msza ku czci Św. Teresy od Dzieciątka Jezus <br>­ jak na to wskazuje dedykacja kompozytora ­ pozbawiona formalnego tytułu (nr <br>2) charakteryzuje się stylem pełnym patetycznej ekspresji, z bogatą partią organową <br>o orkiestrowym charakterze. Ze stylem polifonii wokalnej wiążą ją jedynie dwa <br>większe fugata ­ Cum Sancto Spiritu (na zakończenie części Gloria) oraz Et vitam <br>venturi saeculi (na zakończenie Credo). Missa pro Pace (nr 3) w aspekcie stylu <br>jest najbardziej skontrastowana i jednocześnie najbogatsza ­ pełna blasku, patosu <br>i równocześnie głębszej ekspresji. Messe "Stella Maris" (nr 4) reprezentuje <br>styl pokrewny mszy poprzedniej, lecz mniej skontrastowany, ponadto bardziej <br>wyważony typ ekspresji.<br><br> Missa de Lourdes (nr 5
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego