Typ tekstu: Książka
Autor: Kieniewicz Stefan
Tytuł: Historia Polski 1795-1918
Rok wydania: 1996
Rok powstania: 1968
kolei żelaznej, tzw. warszawsko-wiedeńskiej. Miała ona połączyć Warszawę z głównym ośrodkiem przemysłu ciężkiego - Zagłębiem Śląsko-Dąbrowskim. W tym samym kierunku, ku górnośląskim i ostrawskim złożom żelaza i węgla, trasowano w tym czasie linie kolejowe z Berlina (przez Wrocław do Katowic) i z Wiednia (do Bohumina) - pierwsze w tej części Europy. Spółka Steinkellera nie zebrała potrzebnych kapitałów i rozwiązała się, a budowę wykończył rząd. W 1848 r., na stacji granicznej Szczakowa, przecięły się linie kolejowe: Berlin-Kraków i Warszawa-Wiedeń. W tym samym roku uruchomiono kolej Poznań-Szczecin. Pierwsze pociągi parowe kursowały tylko za dnia i (wliczając nocleg na granicy) pokonywały
kolei żelaznej, tzw. warszawsko-wiedeńskiej. Miała ona połączyć Warszawę z głównym ośrodkiem przemysłu ciężkiego - Zagłębiem Śląsko-Dąbrowskim. W tym samym kierunku, ku górnośląskim i ostrawskim złożom żelaza i węgla, trasowano w tym czasie linie kolejowe z Berlina (przez Wrocław do Katowic) i z Wiednia (do Bohumina) - pierwsze w tej części Europy. Spółka Steinkellera nie zebrała potrzebnych kapitałów i rozwiązała się, a budowę wykończył rząd. W 1848 r., na stacji granicznej Szczakowa, przecięły się linie kolejowe: Berlin-Kraków i Warszawa-Wiedeń. W tym samym roku uruchomiono kolej Poznań-Szczecin. Pierwsze pociągi parowe kursowały tylko za dnia i (wliczając nocleg na granicy) pokonywały
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego