Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
na schyłek renesansu i wiek XVII.
Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji o odpowiedzialności ludzi za czyny. Nie ma prawie u Seneki fatum, ponieważ nieszczęście jest tu dziełem ludzkim. Oparł się Seneka raczej na Eurypidesie niż na Ajschylosie i Sofoklesie. Od trzeciego z greckich tragików wziął nastrój ponurej zbrodni, wątki nieuniknionej zagłady i biegunowe kreacje: doskonałego bohatera zdolnego do heroicznego samounicestwienia oraz doskonałego łajdaka.
W 1589 r. Górnicki wydał w Krakowie tragedię Troas, przekład-przeróbkę tragedii Seneki Troades (Trojanki). Utwór Górnickiego zaczyna się od lamentu
na schyłek renesansu i wiek XVII.<br>Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji o odpowiedzialności ludzi za czyny. Nie ma prawie u Seneki fatum, ponieważ nieszczęście jest tu dziełem ludzkim. Oparł się Seneka raczej na Eurypidesie niż na Ajschylosie i Sofoklesie. Od trzeciego z greckich tragików wziął nastrój ponurej zbrodni, wątki nieuniknionej zagłady i biegunowe kreacje: doskonałego bohatera zdolnego do heroicznego samounicestwienia oraz doskonałego łajdaka.<br>W 1589 r. Górnicki wydał w Krakowie tragedię Troas, przekład-przeróbkę tragedii Seneki Troades (Trojanki). Utwór Górnickiego zaczyna się od lamentu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego