Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
którego dostąpił Budda Śakyamuni.
Twierdzenie, że zen nie ma nic wspólnego z doktryną buddyjską,
prowadziłoby do wniosku, iż doświadczenie 'oświecenia' mistrzów zen różni
się od doświadczenia 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego. Jednak taki wniosek
podważałby wiarygodność zen wywodzącego swój duchowy przekaz właśnie
od Buddy Śakyamuniego, który zgłębił istotę rzeczywistości w akcie
'oświecenia'. Inaczej mówiąc - bez 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego nie
może być mowy o zen jako duchowym 'przekazie od jaźni do jaźni' (chiń.
yixinchuanxin; jap. ishin denshin). Skoro przekaz zen rozpoczyna się od
Buddy Śakyamuniego, nie może być bez związku z jego nauką.
Należy jednak zwrócić uwagę na to, że 'teoria jedności nauk buddyjskich
i
którego dostąpił Budda Śakyamuni. <br>Twierdzenie, że zen nie ma nic wspólnego z doktryną buddyjską, <br>prowadziłoby do wniosku, iż doświadczenie 'oświecenia' mistrzów zen różni <br>się od doświadczenia 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego. Jednak taki wniosek <br>podważałby wiarygodność zen wywodzącego swój duchowy przekaz właśnie <br>od Buddy Śakyamuniego, który zgłębił istotę rzeczywistości w akcie <br>'oświecenia'. Inaczej mówiąc - bez 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego nie <br>może być mowy o zen jako duchowym 'przekazie od jaźni do jaźni' (chiń. <br>yixinchuanxin; jap. ishin denshin). Skoro przekaz zen rozpoczyna się od <br>Buddy Śakyamuniego, nie może być bez związku z jego nauką. <br>Należy jednak zwrócić uwagę na to, że 'teoria jedności nauk buddyjskich <br>i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego