swoim wnętrzu, a mistrz nie może <br>spowodować 'oświecenia' swego ucznia. Nie oznacza to jednak, że pomoc <br>mistrza jest bezużyteczna. Huineng nauczał: "Jeśli nie możesz przebudzić swojej <br>prawdziwej natury, potrzebujesz dobrego mistrza, który pokaże ci, jak wejrzeć <br>w swoją prawdziwą naturę. Jeśli jednak sam się przebudziłeś, nie szukaj oparcia <br>w mistrzu. Jeśli będziesz poszukiwał mistrza poza sobą i liczył na to, iż w ten <br>sposób osiągniesz 'oświecenie', okaże się to niemożliwe. Jeśli zaś odkryjesz <br>dobrego mistrza w swoim umyśle, już osiągnąłeś 'oświecenie'. <br>Za przejaw 'zen jako oczekiwania na oświecenie' można uznać zarówno <br>metodę oczyszczania, jak i wyciszania jaźni, ponieważ metody te zakładają <br>istnienie