Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
na coś zewnętrznego, jak to
jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim
wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może
ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu
'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w stosunku do 'ja'. Jeśli
ktoś twierdzi, że widział w ten sposób 'buddę', to znaczy, że miał halucynacje".
Nishida doszedł do wniosku, że w akcie 'oświecenia' następuje zmiana
perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której człowiek odkrywa
rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'. W buddyzmie zen
prawdziwość tej wizji jest weryfikowana w doświadczeniu 'oświecenia',
dostępnym (przynajmniej teoretycznie) dla
na coś zewnętrznego, jak to <br>jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim <br>wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może <br>ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu <br>'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w stosunku do 'ja'. Jeśli <br>ktoś twierdzi, że widział w ten sposób 'buddę', to znaczy, że miał halucynacje".&lt;/&gt; <br>Nishida doszedł do wniosku, że w akcie 'oświecenia' następuje zmiana <br>perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której człowiek odkrywa <br>rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'. W buddyzmie zen <br>prawdziwość tej wizji jest weryfikowana w doświadczeniu 'oświecenia', <br>dostępnym (przynajmniej teoretycznie) dla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego