Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie
odpowiedział wyraźnie: Jakie przesłanki metafizyczne kryją się za 'logiką
paradoksu', czyli inaczej mówiąc, jakie warunki musiałaby spełniać rzeczywistość, aby sąd sprzeczny mógł być prawdziwy? Uważam, że sąd sprzeczny
może być prawdziwy, czyli zgodny z rzeczywistością, tylko pod takim
warunkiem, że rzeczywistość sama w sobie jest paradoksem, czyli używając
terminologii Kitaro Nishidy, jest 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'.
Z punktu widzenia logiki klasycznej 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'
jest 'nicością', ponieważ nie można jej uprzedmiotowić - nie jest czymś,
skoro nie można jej wyróżnić przez negację. 'Nicość' jako 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' jest bowiem negacją nie tylko afirmacji, ale także

negacją negacji. Sąd, który zawiera w sobie
nie <br>odpowiedział wyraźnie: Jakie przesłanki metafizyczne kryją się za 'logiką <br>paradoksu', czyli inaczej mówiąc, jakie warunki musiałaby spełniać rzeczywistość, aby sąd sprzeczny mógł być prawdziwy? Uważam, że sąd sprzeczny <br>może być prawdziwy, czyli zgodny z rzeczywistością, tylko pod takim <br>warunkiem, że rzeczywistość sama w sobie jest paradoksem, czyli używając <br>terminologii Kitaro Nishidy, jest 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'. <br>Z punktu widzenia logiki klasycznej 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' <br>jest 'nicością', ponieważ nie można jej uprzedmiotowić - nie jest czymś, <br>skoro nie można jej wyróżnić przez negację. 'Nicość' jako 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' jest bowiem negacją nie tylko afirmacji, ale także <br>&lt;page nr=290&gt;<br>negacją negacji. Sąd, który zawiera w sobie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego