Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
nieprzyjazny Kościołowi, i nie do
pogodzenia z jego nauką. Ale liberalizm, który uznaje za swój fundament
"wolność skierowaną ku prawdzie", może być wypełniony chrześcijańską
treścią. Tak więc dzięki Dignitatis humanae Kościół nie tylko
doprecyzował znaczenie wolności w chrześcijańskiej wizji człowieka, ale
też - że się tak wyrażę - wypracował sposób "mierzenia" liberalizmów.
Liberalizm, który dotąd jawił się jako jednolity prąd osłabiający
ludzkie więzy i wymywający moralność tak z gospodarki, jak z polityki i
kultury, okazał się pękiem różnorodnych liberalizmów. Niektóre z nich
są sobie wręcz przeciwstawne, nawet wrogie. Przykładowo, tyczy to
XVIII-wiecznego liberalizmu francuskiego i amerykańskiego. Pierwszy z
nich, racjonalistyczny i mający
nieprzyjazny Kościołowi, i nie do<br>pogodzenia z jego nauką. Ale liberalizm, który uznaje za swój fundament<br>"wolność skierowaną ku prawdzie", może być wypełniony chrześcijańską<br>treścią. Tak więc dzięki Dignitatis humanae Kościół nie tylko<br>doprecyzował znaczenie wolności w chrześcijańskiej wizji człowieka, ale<br>też - że się tak wyrażę - wypracował sposób "mierzenia" liberalizmów.<br>Liberalizm, który dotąd jawił się jako jednolity prąd osłabiający<br>ludzkie więzy i wymywający moralność tak z gospodarki, jak z polityki i<br>kultury, okazał się pękiem różnorodnych liberalizmów. Niektóre z nich<br>są sobie wręcz przeciwstawne, nawet wrogie. Przykładowo, tyczy to<br>XVIII-wiecznego liberalizmu francuskiego i amerykańskiego. Pierwszy z<br>nich, racjonalistyczny i mający
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego