Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Kyrie, w kolejnych częściach posługuje się materiałem innych pieśni, wyłącznie
niemal maryjnych (nie wszystkie zidentyfikowano): Cześć Maryi, Z tej biednej
ziemi (pieśń ku czci Najsłodszego Serca Jezusa), Gdy nas ogarnie trwoga (Gloria),
Tryumf i cześć Maryi, Błękitne rozwińmy sztandary (Credo), Gwiazdo morza któraś
Pana (Sanctus), Witaj Święta i Poczęta (Benedictus), Matko Najświętsza (Agnus).
Kompozytor wykorzystuje motywikę, niekiedy dłuższe frazy pieśni, stosując niewielkie
przekształcenia interwałowe bądź rytmiczne, także zmianę metrum. Dąży do korelacji
charakteru pieśni, jej struktury melodycznej z tekstem wersu mszalnego. Stosuje
omówione już środki fakturalne. Podobnie postępuje Wrocławski w Mszy ku czci
Opieki Najświętszej Maryi Panny (1948) na 4-głosowy chór
Kyrie, w kolejnych częściach posługuje się materiałem innych pieśni, wyłącznie <br>niemal maryjnych (nie wszystkie zidentyfikowano): Cześć Maryi, Z tej biednej <br>ziemi (pieśń ku czci Najsłodszego Serca Jezusa), Gdy nas ogarnie trwoga (Gloria), <br>Tryumf i cześć Maryi, Błękitne rozwińmy sztandary (Credo), Gwiazdo morza któraś <br>Pana (Sanctus), Witaj Święta i Poczęta (Benedictus), Matko Najświętsza (Agnus). <br>Kompozytor wykorzystuje motywikę, niekiedy dłuższe frazy pieśni, stosując niewielkie <br>przekształcenia interwałowe bądź rytmiczne, także zmianę metrum. Dąży do korelacji <br>charakteru pieśni, jej struktury melodycznej z tekstem wersu mszalnego. Stosuje <br>omówione już środki fakturalne. Podobnie postępuje Wrocławski w Mszy ku czci <br>Opieki Najświętszej Maryi Panny (1948) na 4-głosowy chór
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego